Pedagogika Marii Montessori daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju: fizycznego, duchowego, kulturowego i społecznego, wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność.
W Przedszkolu Publicznym im. Kubusia Puchatka w Sarnowie od lutego 2022 roku w najstarszej grupie prowadzona jest innowacja pedagogiczna „Pomóż mi zrobić to samemu ”. Inspiracją do działalności innowacyjnej był dwutygodniowy pobyt nauczyciela Pani mgr Magdaleny Sowy we Włoszech w ramach programu Erasmus Plus. Nauczycielka w szkole włoskiej poznała główne zasady stosowane w Metodzie Montessori zarówno teoretyczne jak i praktyczne. Metoda ta sposób szczególny objawia inteligencję dziecka, społeczne zachowania, nastawienie przyjacielskie oraz spokój wewnętrzny. Pomaga w rozwijaniu indywidualnych cech osobowości, w formowaniu prawidłowego charakteru, zdobywaniu wiedzy, umiejętności szkolnych i współdziałania. Dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność, w przemyślanym środowisku pedagogicznym, przy współpracy z nauczycielami. Swobodnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy - indywidualną lub z partnerem - przy zachowaniu reguł społecznych. Rozwijają indywidualne uzdolnienia i uczą się realnej oceny swoich umiejętności. Ćwiczą dokładność i wytrwałość przy wykonywaniu konkretnych zadań. Zdobywają umiejętność przestrzegania zasad porządku w otoczeniu i swoim działaniu. Wychowanek pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmując zadania, do których jest już gotowy. Uczy się współpracować w cichych zajęciach indywidualnych i grupowych. Nauczyciel z szacunkiem i uwagą obserwuje postępy i trudności dziecka, jest jego przewodnikiem. Bardzo ważne w metodzie Montessori jest otoczenie, w którym przebywa dziecko. Może ono wspomagać w pełni harmonijny rozwój osobowości dziecka - sprawia, że czuje się ono szczęśliwe i radosne, szybko i chętnie się uczy. Respektuje kolejne fazy zainteresowań, związane z rozwojem dziecka. Wszystkie materiały są uporządkowane tematycznie i łatwo dostępne - umieszczone w zasięgu ręki dziecka. Nauczyciel jest pośrednikiem pomiędzy otoczeniem i dzieckiem, pomaga dziecku samodzielnie odkrywać rzeczywistość.
Praktycznym działaniem innowacyjnym były następujące zajęcia:
- wykonywanie prac plastycznych samodzielnie przez dzieci na miarę ich możliwości w ciszy , aby każde dziecko mogło się skoncentrować ,
- obserwacje przyrodnicze : sianie , sadzenie , karmienie ptaków, obcowanie na łonie natury,
- relaksacja odbywająca się w ciszy,
- gry edukacyjne rozwijające zainteresowania dzieci.
Wszystkie działania wpajały dzieciom dbanie o ład i porządek na stanowisku pracy, w sali, w szafce indywidualnej, na półce w szatni, w łazience i w najbliższym otoczeniu.
Metoda Marii Montessori ma wartość uniwersalną i ponadczasową i warto ją stosować w kształtowaniu młodych osobowości.