piątek, 25 czerwca 2021

CLIL is fun - podsumowanie działań innowacyjnych

Głównym celem innowacji CLIL IS FUN było uwrażliwienie na język angielski oraz na kulturę krajów anglojęzycznych, kształtowanie kompetencji różnojęzycznej oraz wzmacnianie pewności siebie u dziecka i motywowanie go do dalszej nauki. Uwzględniając aktualne i przyszłe potrzeby językowe i wychowawcze dzieci w wieku wczesnoszkolnym program zakładał:

  • Uczenie i rozwijanie u uczniów postaw otwartości, ciekawości i tolerancji dla tożsamości i różnorodności kulturowej.

  • Pogłębianie wiedzy o otaczającym świecie poprzez zainteresowanie kulturą i obyczajami krajów anglojęzycznych oraz włączenie elementów CLIL

  • Budowanie umiejętności dostrzegania problemów, a także ich umiejętnego rozwiązywania

  • Uczenie się współpracy – wykorzystując techniki pracy w grupach kooperacyjnych (cooporative learning)

  • Wyrabianie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji

  • Poszerzenie zasób wiedzy na temat danego obszaru językowego z zakresu takich dziedzin, jak: literatura, sztuka, historia, geografia, przyroda, biologia.

  • Budzenie zaciekawienia językiem angielskim poprzez osłuchanie dzieci z nim

  • Kształtowanie podstawowych kompetencji komunikacyjnych (uczenie się struktur, konstrukcji zdaniowych), w tym prawidłowej wymowy zgodnej ze standardami brytyjskiej odmiany języka angielskiego

  • Tworzenie sytuacji doskonalących umiejętności poznawcze i pamięć (uczenie się słownictwa)

  • Motywowanie do dalszej nauki języków obcych poprzez wzbudzanie poczucia sukcesu, akceptacji oraz bezpieczeństwa (dostosowanie sposobu nauczania do aktywności dziecka, oraz treści do umiejętności poznawczych dziecka)

  • Wspieranie działań twórczych i kreatywności dzieci w zakresie uczenia się języka drugiego

  • Wdrażanie do pracy w grupie w trakcie gier i zabaw


Tematyka na zajęciach dwujęzycznych łączyła nauczanie języka angielskiego z edukacją społeczną, przyrodniczą, muzyczną czy też plastyczną. Program zakładał że język angielski jest używany we wszystkich wyżej wspomnianych dziedzinach co wyzwala konkretne sytuacje komunikacyjne. Lekcje natomiast były prowadzone w formie swobodnych projektów, warsztatów, dyskusji, pracy grupowej i w parach. Bardzo ważnym elementem były tutaj  krytyczne myślenie i kreatywność. Aby wzmacniać poczucie własnej wartości i pozytywny stosunek do nauki języka angielskiego zakres treści nauczania był dziecku dobrze znany i dotyczył jego najbliższego otoczenia tj: zwierząt, zmieniających się pór roku i warunków atmosferycznych, kolorów, wyglądu zewnętrznego, członków rodziny, czynności i rutyn dnia codziennego, etc. Co więcej, lekcje opierały się na tematach wziętych z prawdziwego życia, nie na wymyślonych dialogach czy tekście przeładowanym wybranym czasem. Dzieci chętnie i aktywnie brały udział w zajęciach. 


Na zdjęciach uczniowie podczas tworzenia własnych robotów: