wtorek, 28 czerwca 2022

Projekt Balladyna

             Młodzież z klas ósmych bardzo często uczestniczy w różnorodnych projektach z języka polskiego, ponieważ przedmiot ten, to nie tylko gramatyka, ortografia, zagadnienia językowe, ale też cała kultura, sztuka, powiązania z historią kraju i świata, to szacunek dla tradycji, współczesne zagadnienia społeczne… Lekcje języka ojczystego to doskonała okazja do wyrażania emocji w różny sposób. Jednym z takich sposobów jest właśnie metoda projektu, którą uczniowie bardzo cenią, bo mogą w inny sposób „wyrazić siebie”, mogą zaprezentować nowe umiejętności.

             Wizyta Job Shadowing w Hiszpanii w zaprzyjaźnionej szkole tylko utwierdziła nauczycieli w przekonaniu, że metoda projektu, to doskonałe narzędzie. Katalończycy duży nacisk kładą na wyrażanie emocji, rozmowy, prace grupowe. Hiszpańskie dzieci uczestniczą w zajęciach teatralnych. Polska młodzież z klasy ósmej natomiast spróbowała swych sił w projektowaniu plakatu do sztuki, którą poznała. Projekt zatytułowano „Na afiszu – „Balladyna” Juliusza Słowackiego”. Uczniowie wykonali kilkanaście prac, na których starali się umieścić symboliczne aspekty lektury w taki sposób, by zmusić odbiorcę do refleksji na tematy związane bezpośrednio z książką, a dotyczące  całego spektrum emocji, choćby żądzy władzy, ambicji, skomplikowanych relacji rodzinnych, miłości siostrzanej czy zdrady.

             Młodzież zaprezentowała swoje projekty na wystawie szkolnej pod tym samym tytułem. Zaangażowanie uczniów przyniosło wymierne efekty w postaci efektownych plakatów, których nie powstydziłby się sam mistrz w tej dziedzinie sztuki  – Andrzej Pągowski.